bidadari sanubari

bidadari sanubari

Friday, 10 February 2012

GERAMNYA KT HR.. RSE NK MKN JE MCM AYAM KFC!!!

geramnye.. mggu ni agknye mggu kena marah sedunia agknye... yg bukn kslahan kita pown, kita blik yg kene marah,.. haish... benar2 hilang kesabaran... bukn ke kalau clien nk ckp dgn HR, kite bg no fon HR sbb xde smbungan ke ofis die?? so, knp la HR mrh kmi blik?? katenye, slh bgi no die kt org luar.. abes tuh, nk bgi no spe?? xkn le nk bgi no kami?? hish... kt smue tmpt procedure nye cm tu.. sdgkn MANAGER pown xmrah kalau kmi bgi no die kt clien,.. kalau ad mslah peribadi, tlong brsikap profesional k... kmi dh sebaik mgkin cover slah bos2.. harap pasni HR tu bleh brtndak scara profesional.. kmi ni gji xsmpi 600 rtus... kang kmi brhnti, hah.. HR dok tmpt kmi lak.. hahaha.. kalau salah tu dari kmi, tgur scara berhemah.. & kmi xteragak2 nk mohon maaf... =)      
~~learn from mistake..~~~~be profesional~~ 

Wednesday, 1 February 2012

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

Assalamualaikum ya tamamulqamar… 
Sejenak berfikir tentang kehidupan didunia yang penuh penipuan..yang penuh dengan fitnah terhadap anak cucu Adam… setiap hamba tidak pernah lari dari melakukan kesilapan.. kesilapan yang kita lakukan bukan kerana kita ini bodoh.. tapi kerana kita tersasar dari landasan yang benar… Maha Suci Allah..kenapa kita sering melakukan kesilapan?? Kerana kita cepat melatah dengan hasutan syaitan laknatullah.. Masya Allah..adakah kerana kita insan yang lemah?? Tidak..jika kita percaya akan Allah, insya allah kita punya kekuatan untuk melawan godaan syaitan.. Allah itu Maha Adil..selagi kita masih bernafas, bertaubat lah setaubat-taubatnye.. peluang taubat masih terbuka.. kitaperlu mencari hidayah Allah… kita boleh berubah menjadi yang lebih baik.. sedangkan seorang pelacur boleh bertaubat, kita pasti boleh lakukannye..
Ada satu kisah di zaman Rasulullah s.a.w..seorang perempuan, bekerja sebagai pelacur.. pada suatu hari, perempuan tersebut mengandung.. perempuan tersebut telah sedar dan beliau bersedia menerima hukuman maka beliau pergi berjumpa dengan Rasulullah s.a.w..
“ wahai Muhammad rasulku, aku ialah pelacur.. aku telah hamil dan tujuan aku berjumpa kamu kerana ingin memberitahu bahawa aku telah mengandung hasil perbuatan zinaku selama ini. Hukumlah aku wahai Muhammad.. Ampuni aku Muhammad.. Engkau mohonlah pada Allah agar mengampunkan aku..” rintih wanita tersebut. Sahabat-sahabat yang mendengar menjadi marah lalu memberitahu Rasulullah s.a.w agar tidak memaafkan wanita tersebut kerana menganggap perbuatan wanita itu sangat jijik. Rasulullah s.a.w berkata, “pulanglah wahai wanita..kau lahirkan dulu bayimu.. selepas engkau lahirkan bayimu, datanglah semula jumpaku. Akanku menghukummu..”
Selepas wanita itu selamat melahirkan bayinya, wanita tersebut pergi berjumpa dengan baginda. Maka jawab baginda, “pulanglah..engkau susukan anak tersebut.. sehingga anakmu itu tidak menyusu kamu lagi, maka selepas itu engkau datang semula jumpaku”. Selepas tempoh anak itu menyusu dengan wanita tersebut tamat, wanita tersebut dating berjumpa baginda semula.Namun kata baginda, “pulanglah wanita.Engkau berikan pendidikan dan menjaga anak tersebut sehingga anak itu pandai berdikari. Sayangilah anak itu.” Maka pulanglah wanita itu.Sehinggalah anak itu sudah besar dan pandai hidup berdikari, wanita itu berjumpa lagi dengan baginda.“Ya Muhammad, aku sudah melaksanakan segala yang engkau suruh. Sekarang hukumlah aku dengan hukuman yang setimpal kerana perbuatanku dulu..aku sudah insaf. Hukumlah aku. Tak sanggup aku untuk terus hidup.” Maka baginda pun mengambil rotan untuk menyebat wanita itu namun baginda tidak menyebat wanita itu. Baginda berkata, “ pulanglah wanita kepada keluargamu. Mereka lebih memerlukan kamu.Kamu sudahku ampunkan.Maka wanita itu pulang dengan rasa yang gembira.
Wahai saudara seagamaku, tidakkah kalian lihat betapa mulianya peribadi Rasulullahs.a.w..setiap manusia yang bertaubat, selagi pintu taubat dibuka, taubatnya akan diterima. Walaupun seorang pelacur. Masya Allah..subhanallah.. hebat sungguh kuasa Allah.. Janganlah kalian berfikir kalian sudah tua, tidak layak untuk bertaubat atau taubat tidak akan diterima..kita yang masih bernyawa ini tidak kira usia perlulah sedar & insaf dengan setiap perbuatan kita. Walaupun kesalahan kita hanya sebesar hama..sesungguhnya Allah Maha Adil.. peluang kedua untuk kita sentiasa ada. Peluang ada pada kita.Kita yang perlu memilih. Ingatlah wahai saudara-saudaraku..dunia dah akhir zaman. Bila-bila masa sahaja Allah akn menarik nyawa kita.Kita tidak boleh kata, “sekurang-kurangnya ingat Tuhan sekali cukup la.”Wahai saudaraku, tidak boleh berkata seperti itu.Kita sebagai hamba Allah, perlu sentiasa mengingati Allah dalam setiap perkara yang kita lakukan.Allah Maha Melihat.Setiap perbuatan kita sentiasa dipantau.Malaikat Ratib & Rakib mencatat setiap amalan yang kita lakukan.Renung-renungkanlah..semoga ukhuwah yang terbina ini berada dilandasan Ya Rabb. Mendapat keredhaan-Nya.Semoga kita sebagai umat Islam sentiasa diampunkan dosa, diterima setiap doa yang meniti di bibir, sentiasa peroleh syafaat, sentiasa berada di jalan yang benar, dikuatkan iman agar dapat melawan nafsu & godaan Syaitan laknatullah dan juga dijauhkan diri dari segala musibah yang boleh menyebabkan kita tersasar dari jalan agama-Nya. AMIN YA RABBAL  ALAMIN.Semoga coretan ini dapat dijadikan iktibar & juga kesedaran buat kita semua agar sentiasa berada dalam keinsafan selalu.

Sunday, 1 January 2012

salam terakhir....

assalamualaikum.. hrum mlm ni mlm trakhir tlis blog... xtw ble lg bleyh tlis.. huhu.. sbb kkk AiNa blik uitm mlm ni.. hurm.. sok keje full.. mdah2 an AiNa peroleh kekuatan utk esok.. td akk kt tmpt keje AiNa g solat.. wah.. gmbire tol... ase cm akk tu dh mle trtrik ke arh Islam.. cme nk kne kuatkn lg smgt utk ajk akk tu ke jln yg bnr... shbt2ku.. doakn ana yer.. hehehe.. ape2 pon, AiNa nk wish kt along.. SEMOGA MNJADI PLJR YG CMRLANG & DIJAUHKAN DRI PRKARA2 YG X ELOK.. JGE DIRI ELOK2.. JAUH DGN FAMILY.. INGT PENGORBANAN KELUARGA.. I WILL MISS YOU MY SIS.. CINTAI LAH ALLAH & RASUL DHULU SBLUM MNCINTAI ORG LAIN... KPD ADIK TRSYG.. BLAJAR RJIN2.. JDI PLJR YG CMRLNG THUN 2012.. IBU & ABH, INSYA ALLAH ADIK AKN KRJE ELOK2.. SYG IBU & ABH.. SEMOGA THUN 2012 NI IBU & ABH DIBERI REZEKI YG MNCURH2.. AMIN... =)

Saturday, 31 December 2011

YA ALLAH.. ENGKAU MAHA MENDENGAR & MENGETAHUI..

assalamualaikum.. hri ini AiNa rse sgt sdih & trharu sgt sbb doa AiNa didengar oleh Allah.. hri ni kkk yg AiNa crite smlm, brithu yg pg td die prgi ke rmh kwn die.. nk amek keje.. tp trjmpe ngn parents die.. kwn die ni ske kt akk wlaupun jrk mreka trsgt jauh sprti Rasulullah s.a.w & Khadijah r.a..
akk tuh rse sprti mk kwn die x mrestui mreka.. akk tuh pown rse rgu2 utk brkhwin dgn die wlaupun die dh brcrai.. hurm.. tu AiNa xdpt nk menafikn sbb AiNa dpt lihat pd pndangan akk tu yg akk tu mcm bercelaru & sprti brda dlm kekeliruan.. semoga akk dpt buat plihan yg tepat.. spya x myesal di lain hri.. tp yg sgt buat AiNa trsentuh, akk ajk AiNa solat sme2.. Ya Allah.. AiNa rse sgt trharu sgt.. tp AiNa xboleh.. smpi lah akk abes solat, die msuk kt ofis.. akk mngis!!! Subhanallah.. akk ckp lpas die solat, die trus ngis.. smpi die xbleh nk brckp.. AiNa rse nk ngis skali.. tpi akk trus blek.. xsmpt AiNa nk bgthu yg ni semua ptunjuk dri Allah.. trkejut sgt sbb akk prnh bgthu AiNa yg akk xprnh solat spnjg die bkrja kt stu.. tbe2 je akk ckp make up bleh pkai blik.. jom solat.. xsgka.. tp ni semua atas kekuasaan Allah.. mgkin Allah nk bgi hidyah kt akk sdikit demi sdkit.. Masya Allah.. Hebat sungguh kuasa Allah... tp lpas tu AiNa kne tgur dgn sorang hamba Allah ni.. AiNa msih bru tpi gaya die ckp cm AiNa ni dh lme krja.. sdih tol.. dugaan.. sbr je lah.. semoga hari esok lebih baik dri hari ni...Amin....

Friday, 30 December 2011

dugaan utk mnaikkn darjat kita sbg umat islam..

hurmm... mcm mne nk elkkn diri dri solat dihjung wktu?? alahai.. td printer kt tmpt keje leyh wt hal lark.. dah le AiNa xreti nk gne printer cm tuh.. smpi trcabut printer tuh.. seb bek la akk stu tmpt keje dtg.. nsib baik tol.. tp disbbkn hal tu, AiNa solat dihujng wktu.. sbr je la.. hurm.. AiNa musykil la.. ad kwn AiNa ni.. tp lbih kpd kkk.. die nk brcerai dgn suami die sbb slame hdup dgn suaminye, die xprnh bhgia.. sbb suami die xprnh mnjlnkn tggungjwb sbg suami & jga sbg muslim.. jauh mnyimpng dri jln Allah.. Tp msti ad jln lainkn supye xbrcerai?? tp akk toh dh xsyg suaminye..mcm mne erk?? AiNa yg rsau akk jd istri yg derhaka.. tp suami die pown slh.. xprnh utk brubh.. suami die dh jauh sgt di jln Allah.. & kkk tuh mmg brtekad nk cerai.. hurm.. AiNa simpati dgn akk tuh.. ank2 lgi.. tp AiNa lgi sdeyh sbb akk tuh msih xsdr bhwa ujian yg Allah bgi kt akk ni sbg hidayah spya akk brubah & kmbli dkt dgn Allah.. Memkai tdg, solat 5 wktu, insaf dgn kekhilafan yg lalu.. msti akk akn mnjdi teng & bhagia.. akk tu ad potensi mnjdi muslimah yg baik, ibu mithali.. tp entah la.. AKK!! TLONG LE SDR.. AiNa sdeyh akk msih xnpk hdyh yg akk brikn.. AiNa xtw nk ckp kt cmner.. sbb bgi AiNa akk lbih thu.. akk thu nk jd istri mithali tp akk xprnh nk cbe.. AiNa hrap slpas prcraian akk ni akk akn sdr betapa Allah sgt sygkn akk.. Allah xnk akk trus jauh drinye.. Allah nk bgi akk pluang kdua.. MATAHARI akk msih mnyinar.. AiNa doakn akk sntiase bhgia & sntiase brda di jln Allah S.W.T..
BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.. YA ALLAH YA TUHANKU.. AKU BERDOA AGAR AKU & AHLI KELUARGAKU SNTIASE DIJLN MU & DIJAUHKN DRI HASUTAN JHT SYAITANNURRAJIM.. SEMOGA YA ALLAH.. KKK TERSEBUT DPT MLIHAT MATAHARINYE & JGA HIDAYAH MU YA ALLAH.. Amin Ya rabbal Alamin.. mdah2an doaku dimkbilkn.. Insya Allah.. =)

Thursday, 29 December 2011

seindah mawar berduri...

novel ni byk mmberi ako  pngajaran & ilmu tntg agma Islam, mnjdi muslimah yg sbnrnye.. mnjadi seorng gdis Islam yg sbnr2nye.. mngajarku erti khdupan Islam yg sbnr... AiNa ingin mnjdi sprti KHAZRINATUL ASRAR.. Mampukah?? seorang yg sgt mnjaga pndngn matanye trhdp lelaki.. tp skrg ni prmpuan trlalu suke mlihat lelaki yg indh rupanye.. AiNa jga mngakuinye..  ASRAR jga mnjga prgaulan die dgn lelaki2 yg bkn ajnabinye... AiNa ingin jga mnjga prgaulan AiNa dgn lelaki2 yg bkn ajnabi.. Wanita yg sgt indah dipndg ttpi sgt skar utk didekati.. cntany hnye mlik Allah & Rasul.. dan pmilik cnta nye slpas Allah & Rasul adlh suaminye seorng.. Hebat wanita ini.. ttpi skrg, tlah wujud suami tdk lg mnjdi pmilik cnta istrinye.. krn suami bkn cinta prtamanye.. org kate cnta prtama tdk bleh dilupakn smpi mati.. tdk thu mne yg bnar.. semoga hasrt murni ku utk mnjdi sprti KHAZRINATUL ASRAR ini trcpai wlwpun bkn keseluruhannye.. yelah.. mnusia tdk smue smprna....
I LUV ISLAM..

Wednesday, 28 December 2011

matahari oh matahari...

assalamualaikum... mgkn lpas ni AiNa kurg tlis blog.. coz akk AiNa akn pulng ke Arau.. hurm..
td dtmpt krja, ad akk tuh crite pngalamn hdop die di K.L.. Masya Allah.. sgt sdeyh mndgrnye mlah rse tkot pon ade.. sbbnye akk toh crite ksah2 kwn2 nye yg sdah jauh mnyimpng dri jln Allah.. Ya Allah.. mne MATAHARI mreka?? knp mreka bleh trsasar jauh.?? sdeyhnye umat Islam smkin hri smkin hnyut.. Ya Allah.. msih ad kah MATAHARI buat mreka ini?? hdop ibarat kain putih.. kite hnye prlu mncorakknnye shj.. Seseorg yg ingin brubah, psti ad jln utknye brubh.. tp hti seseorg tu lbih pntg.. hti byk memainkn prnn sme ad utk brubh ke arah kebaikn atau keburukn.. MATAHARI sntiase ad utk kite.. kite hnye prlu bijak mncari MATAHARI kite.. jka kite tiada sinarnye, maka glap lah khidupan kite.. AiNa mndgr coretan kkk trsebut mngenai rkn2nye.. trdetak dihati tringtkn ibu bapa yg tlh sush pyh mmbsrkn kite.. bgaimana prasaan ibu bapa mereka?? Org kate, ank crmin kpd ibubapa.. ntah la.. AiNa xprcaya.. sjahat2 ibu bapa, kite sbg ank, punya akal, mata, telinga utk tdk mbgikuti lgkh mreka.. sesetengh itu disbbkn pnngaruh barat.. Org Yahudi smmngnye mhu mlihat umat Islam hncur.. sdr lah kaum muda Islam.. dunia smkin dkat dgn khncuran.. crilah MATAHARI kalian.. kejarlah ia.. MATAHARI kalian brada di mrata2 tmpt aslkn jln yg kalian ikut utk mncari MATAHARI kalian adlh jln yg bnr.. ksh2 trsbut mmbri pngajaran buat diriku di mse hdpn.. BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.. YA ALLAH, ENGKAU JAUHKANLAH DIRIKU DRPD HASUTAN SYAITAN AGR DIRIKU TDK TRJATUH DRPD LANDASAN AGAMAMU.. AMIN.....